מאי ערד, בת 26, סטודנטית באוניברסיטת חיפה ועוזרת מחקר ולידור כהן, בן 28, סוכן יבוא בחברת לוגיסטיקה, רעננה

תמיד חשבנו שכסף הוא היעד, והעבודה היא האמצעי.
אז חשבנו.
לידור ואני זוג צעיר (28 ו-26) לפני חתונה, וידענו שאנחנו רואים עתיד משותף. כחלק מההבנה הזאת החלטנו שזה הזמן להתחיל בהליך של ייעוץ כלכלי שבאמצעותו נוכל לבנות לעצמנו בסיס חזק שיסייע לנו להבטיח עתיד כלכלי בטוח וטוב.

לאורלי הגענו לאחר שקראנו המלצות שונות ברחבי הרשתות החברתיות (ובעיקר קבוצת 'עוברות ושוות' בפייסבוק, שבה אורלי מוגדרת כ"מומחית" – מה שהתגלה כאמת לאמיתה).

עלו בנו שאלות רבות – האם זה הזמן? האם ההכנסה שלנו בשלב הזה מאפשרת לנו בכלל לחסוך? האם יש לנו אפשרות לממן את זה כרגע? באותו זמן, היה מאוד מאוד קל לענות על כל תשובה בשלילה, כי "ייעוץ כלכלי" נשמע כמו משהו שעומד להגביל אותנו ולהקשות עלינו.

אם אני צריכה לענות עכשיו? אני אענה על כל תשובה בחיוב, ואגיד שזה היה הזמן המדויק, ולמה? כי אף פעם אין זמן נכון להציב לעצמך גבולות, ובדיוק בגלל זה כל זמן הוא הזמן הנכון. שלא תבינו לא נכון, כשאנחנו אומרים "להציב לעצמך גבולות" אנחנו מתכוונים לכך שכשאין גבולות ברורים אנחנו משכנעים את עצמנו שזה בסדר לקנות ולעשות כל מה שאנחנו רק רוצים עם הכסף, ובעתיד תמיד יהיה זמן לחסוך, אבל זאת טעות. הגבולות שעליהם אנחנו מדברים מאפשרים לכם לעשות הכול, ועדיין לחסוך, ובגדול – כן כן, גם אם אתם חושבים שאין לכם את האפשרות לכך בשלב הזה.

כמו שאתם מבינים – פחדנו. למה? כי כסף זה דבר שקשה להשיג, ומאוד קל לאבד. פחדנו כי ליווי אומר מוכנות, בשלות והמון אומץ – אומץ לומר את המילה "לא" לעצמנו. אבל טעינו. אין פה אומץ, יש פה בחירה – איך אנחנו רוצה שהחיים שלנו יראו, ובמקביל, לא למנוע מעצמנו דברים.

בינינו, מתי הצלחנו באמת להקפיד על דיאטה? כשמצאנו את האיזון הנכון בין מתוק ומספק לבין בריא ומזין. אז עכשיו תאמצו את זה לאורח חיים כלכלי נכון – איזון בין ההנאות קצרות הטווח בחיים, לבין ההנאות בטווח הרחוק – צמיחה כלכלית וביטחון כלכלי.

את כל אלה למדנו מאורלי.

הגענו עם אפס ניסיון והבנה במונחי הבסיס של העולם הפיננסי. עם הרבה סבלנות ועם ערמות של ידע ואסרטיביות, אורלי לימדה אותנו צעד צעד כיצד העולם הפיננסי עובד, מהם מושגי היסוד שאנחנו חייבים להכיר, איפה מומלץ שנהיה בעוד X שנים ומהי הדרך הנכונה להגיע לשם.

שלא תטעו, בהתחלה שמענו ג'יבריש, עדיין אנחנו מדברים על עולם מושגים חדש לגמרי, אבל בכל מפגש נפלו עוד ועוד אסימונים, וככל שהתקדמנו נהיינו צמאים ללמוד עוד, מה שמעיד על כך שהליווי של אורלי לא היה "שיעור שחייבים לקחת", אלא שיעור *שרוצים* לקחת.

בלי ששמנו לב החשיבה שלנו נהייתה פחות פזיזה ויותר מחושבת ובמקביל שמנו לב שהדברים בהם אנחנו בוחרים להשקיע (בילויים, טיולים וכל המותרות האחרות) מביאים איתם סיפוק גדול יותר.

זוכרים שבהתחלה חשבנו שהיעד הוא הכסף? יופי. אז בתהליך עם אורלי תלמדו שהוא לא. הכסף הוא האמצעי. ביטחון כלכלי מבטיח לכם עתיד שקט, בטוח, כזה שלא מפחיד לחשוב עליו. נכון שאתם עובדים בשביל הכסף, ובמובן הזה הוא יעד, אבל מכסף אפשר לעשות עוד כסף – האפשרויות הן בלתי נגמרות. ופה השינוי הגדול באמת קרה. ההבנה שבכל חודש אתם יכולים לא רק להשתמש בכסף בהווה אלא להשתמש בו גם כדי להבטיח לעצמכם עתיד – זה הבום הגדול שאתם צריכים לזכור.

אם עד עכשיו זה לא היה מספיק ברור, אז אנחנו נסכם את זה במשפט אחד אחרון. אנחנו מודים לעצמנו שבסוף עשינו את הצעד הנכון ובחרנו להתחיל עם אורלי הליך של ייעוץ כלכלי. במס' חודשים נקודת המבט שלנו השתנתה ב180 מעלות, וכך גם הבחירות שלנו נהיו שקולות יותר.

תודה לך אורלי על הכלים שסיפקת לנו, על הסבלנות, האכפתיות, הזמינות והמוטיבציה לדחוף אותנו להצלחה ולשינוי חיובי.