למה כדאי להשקיע?

פעם חשבתי שעל מנת להתקדם בחיים מבחינה כלכלית, מספיק לייצר מאזן שבו ההכנסות גדולות מההוצאות ואת היתרה להפריש לחיסכון מידי חודש. דיי מהר הבנתי שבדרך זו אני רצה  כמו עכבר על גלגלת,  מנסה להתקדם אך הגלגלת מסתובבת מהר יותר והסיכוי שאצליח להגיע לאן שהוא, מתמוסס. היום אני מבינה שזה לא מספיק להתאמץ ולהפריש מידי חודש סכום כסף לחיסכון,  יש לבנות מנגנון שמייצר כסף חדש.

צמיחה והתקדמות מתונה נוטעים בנו תחושת ביטחון ושליטה, אולם קשה לייצר שינוי כלכלי משמעותי ולמקסם את הפוטנציאל הכלכלי שלנו בהתקדמות איטית. קשה עוד יותר לצבור נכסים, לייצר הכנסות חדשות ולהגשים את המטרות הכלכליות שלנו. אז אם עד היום הסתפקנו בחסכונות, פקדונות וקרנות בריביות נמוכות "כי זה מצב השוק היום", היום עלינו להתאמץ ולחפש את אפיקי ההשקעה המייצרים עבורינו את אותן קפיצות מדרגה, הקפיצות הקוואנטיות שמקדמות אותנו בצורה משמעותית.

יש אנשים שפונים אלי ושואלים למה אני צריך להשקיע? אני לא מבין בזה, לא מעניין אותי להתעסק בזה, אני עובד קשה וחוסך מידי חודש, למה זה לא מספיק? התשובה היא שרוב האנשים שמצליחים להגיע למצב של רווחה ועצמאות כלכלית, מצליחים משום שהם חוסכים חלק משמעותי ממשכורתם ,משקיעים את כספם וחיים מהתשואה שמניבות ההשקעות.

 

השקעות כחלק מניהול ההון האישי שלי

השקעות הן חלק מאסטרטגיה של ניהול ההון האישי שלנו. כשאנחנו מנהלים את הוננו- אנחנו מייצרים תמונת מצב ואוספים ידע אשר באמצעותו אנחנו יכולים לקבל החלטות איכותיות יותר לגבי החיים הכלכליים שלנו.

כשאנחנו בוחרים לא לנהל את ההון האישי שלנו, אנו בעצם נותנים את המושכות למציאות אקראית ומאפשרים לה לנהל את חיינו. הדינמיקה במקרה זה נראית כקובץ של אירועים בלתי צפויים שמופיעים בחיינו ומעסיקים אותנו בכיבוי שריפות.

מחקר שנערך בארה"ב מצא כי אחד מהמאפיינים הבולטים של אנשים שצברו נכסים, הוא התכנון. הגדרות ברורות עוזרות לקרב את ההצלחה ולשמור על מיקוד במטרה.

 

שימור ההון העצמי

אחת התשובות לשאלה מדוע כדאי להשקיע, היא -על מנת לשמור על ערך הכסף. נכון להיום, הריבית המתקבלת בתוכניות חיסכון ופיקדונות בבנקים וכן, בהשקעה בנכסים סולידיים מאוד בבורסה כדוגמת מק"מים היא נמוכה מאוד – פחות מ-1% בלבד לשנה. מנגד, האינפלציה במשק עומדת על כ-2% בשנה, כך שכספים שמושקעים באפיקים המניבים תשואות נמוכות, צוברים ריבית שלילית במונחים ריאליים ולמעשה נשחקים מדי שנה.  אז כמה תשואה עלי להרויח על מנת שכספי לא ישחק? תשואה שתהיה גבוהה יותר המאינפלציה.

 

הגדלת ההון האישי

כדי לייצר שינוי משמעותי במצב הכלכלי שלנו, צריך למקסם כמה שיותר את התשואה. גובה התשואה הוא החלק המשמעותי בפרדיגמה של כסף מייצר כסף. לדוגמא: נניח שיש לכם 100,000 ₪ ואתם משקיעים את זה עם תשואה של 4% בשנה. בעוד 10 שנים יצטבר לכם 148,024 ₪. אם תשקיעו את אותו סכום עם תשואה בגובה  15% לשנה, בעוד 10 שנים יצטבר לכם  404,555 ₪.

עם תשואה גבוהה ניתן להכפיל את ההון האישי שלנו תוך מספר שנים. יש נוסחא פשוטה שיכולה לעזור לנו לחשב במהירות תוך כמה זמן נוכל להכפיל את כספינו. כל שעלינו לעשות הוא לחלק את המספר 72 בתשואה השנתית ב-72. לדוגמא: אם אנו רוצים לבדוק כמה זמן דרוש להכפיל את הקרן בהנחת תשואה שנתית של 4% , נחלק 72 ב- 4 והתשובה היא 18 שנים.

יש קשר ישיר בין רמת הסיכון לסיכוי בהשקעות. ככל שההשקעה סולידית וחשופה יותר להשפעות אינפלציה, כך גם התשואה הסופית תהיה נמוכה. ככל שמעלים את רמת הסיכון, התשואה עולה בהתאם.

 

עצמאות כלכלית

עצמאות כלכלית היא נקודת זמן תיאורטית במהלך חיינו שבה הכנסתנו הפסיבית מנכסים מניבים מאפשרת לנו לשמור על רמת החיים לה הורגלנו גם אם תפסק הכנסתנו ממשכורת. לדוגמא, אם רמת ההוצאות החודשית שלנו עומדת על 20,000 ₪, אנו נגיע לעצמאות כלכלית כאשר הכנסתינו מנכסים מניבים (דירות, דיווידנטים תיק השקעות ועוד) תגיע לסכום זה.

 

עצמאות כלכלית היא דרך שמאפשרת לנו להתמודד עם סיכונים כמו ביטחון תעסוקתי וביטחון כלכלי. לוקח זמן להגיע לעצמאות כלכלית, אבל ברגע שהחלטנו וסימנו את זה כמטרה, יש לפעול בדרכים שונות על מנת להגשים את המטרה.

אני בחרתי בדרך של צמצום ההוצאות שלי, הגדלת ההכנסה והשקעה באפיקי השקעה נושאי תשואה גבוהה, צעד הכרוך בסיכון. יש אימרה שטוענת שכגובה הסיכוי, גובה הסיכון. ככל שהתשואה הצפוייה להתקבל גבוהה יותר, כך גם גדל הסיכון הכרוך בהשקעה.

איינשטיין אמר שרק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע. אנשים עם תיאבון מתאים ומדוד לסיכון, אלו שרואים מעבר לסיכון גם את ההזדמנות, צפויים לשגשג ולצמוח יותר מאלו שלא משקיעים.

חשוב לזכור שסיכונים אינם גורם שצריך להימנע ממנו, אלא הם גם הזדמנות. אדם שמנסה בכל מחיר להימנע מסיכונים מחמיץ הזדמנויות חדשות, במיוחד כאלו שמופיעות בזמן חולשה במשק. ניהול סיכונים חכם יבטיח הבנה של הסיכונים אותם נוטל המשקיע וניהולם בהצלחה.

 

אין לראות בכתוב לעיל המלצה לביצוע פעולות השקעה. לפני כל השקעה, יש לבצע בדיקה מושכלת והתאמה אישית לצרכיך.