על חשיבות מקסום הפוטנציאל הכלכלי

כ-90% מהאנשים שמגיעים אלי לייעוץ כלכלי, הם לקוחות שאין להם מינוס בבנק.  הם מגיעים בדרך כלל על מנת להבין מה יש להם, לעשות סדר, לצמצם פער בין המצוי לרצוי.  לתכנן קדימה כדי לדעת אם יוכלו לצאת לפרישה מבלי לרדת ברמת החיים שלהם, האם יוכלו לעזור לילדים? מה עליהם לעשות היום על מנת להגיע לעצמאות כלכלית או ביטחון כלכלי בעתיד?  הם מגיעים על מנת לגלות את הפוטנציאל החבוי שלהם ולמקסם את הפוטנציאל הכלכלי שלהם.

ללקוחות אלה ,אני מספרת שזה לא מספיק לעבוד קשה ולהרוויח הרבה כסף, להתנהל בצורה מאוזנת ולהפריש מידי חודש כ-30% מההכנסה שלהם לחסכונות. לשאלה מה עושים עם החסכונות שנחסכים בעמל רב, יש מקום מרכזי בביטחון הכלכלי העתידי שלהם, זה הקטר הנוסף שמשפיע על הצמיחה.

 

כסף שיושב ושב או פיקדונות

רבים שמים את כספם בתוכניות חיסכון ופיקדונות כאלה ואחרים, המניבים תשואה נמוכה ביותר. לפעמים, לאחר ניכוי דמי הניהול, התשואה שנותרת היא שלילית ועדיין רובינו ממשיכים לשים כסף במקומות "בטוחים" כדי שנוכל לישון טוב בלילה. מעטים מאיתנו מודעים לכך שאפשר למשל לחסוך כסף בחסכון פיננסי בחברות ביטוח וליהנות מתשואות גבוהות יותר.

איך אפשר לישון טוב בלילה כשאנו נוהגים בחוסר אחריות כלכלית כלפי עצמינו והקרובים לנו? חוסר אחריות כלכלית משום ש"המחיר" של אי מקסום הפוטנציאל הכלכלי שלנו, הוא פגיעה בביטחון הכלכלי שלנו ובעתידינו. דבר זה ישפיע על רמת החיים שלנו בפרישה, ויקבע האם נוכל לעזור לילדים שלנו עם שכר לימוד לאוניברסיטה, כסף לחתונה או דירה.

יש לי זוג חברים שהחליטו שהם היו רוצים אחת ולתמיד להבין מהו שוק ההון ולקחו קורס היכרות לשוק ההון יחד. אז נכון שקורס כזה אינו בהכרח מספק על מנת להשקיע ולהכפיל את הונך האישי, אך עם זאת, הם עשו צעד כדי ללמוד ולהבין. צעד כזה יכול לעזור בהמשך כשיושבים עם יועץ השקעות, מבינים את המושגים, בוחרים אסטרטגיית סיכון -סיכוי שמתאימה ויודעים מהי תשואה טובה ומהי תשואה יותר טובה המסייעת להגיע  ליעדים בזמן הקצר ביותר. אם התשואה על החסכונות שלי, היא נמוכה, ייקח לי יותר שנים להגיע ליעדים שלי. תבדקו בעצמכם.

 

כלל ה- 72

כלל ה- 72 משמש לבדיקה תוך כמה זמן השקעה תכפיל את עצמה.  השימוש פשוט מאוד-: 72 לחלק לאחוז התשואה השנתי. לדוגמא, אם הילד שלנו קיבל מתנות בר מצווה בשווי 50,000 ₪ ואנו רוצים לחסוך את זה עבורו ללימודים באוניברסיטה, נרצה לדעת תוך כמה שנים יכפיל הסכום את עצמו ויגיע ל-100,000 ₪.

כשאני משקיעה 50,000 ₪ עם תשואה של 2% לשנה-ייקח לי 36 שנים להכפיל את הסכום ולהגיע ל-100,000 ₪. לעומת זאת, כשאני משקיעה את הסכום עם תשואה של 8% לשנה, ייקח לי רק כ-9 שנים להגיע ל-100,000 ₪. לתשואה שאני מקבלת על הכסף שלי יש משמעות עצומה, שלפעמים עושה את ההבדל בין להצליח לשלם שכר לימוד לילד, או לא.

מדוע רובינו נמנעים מלנהל את ההון האישי שלנו? האם בגלל שזה דורש מאתנו מאמץ ללמוד את הנושא?  לעתים מזומנות, לרובינו אין זמן להתעדכן , למצוא הכשרה מקצועית, או לפנות זמן ללימוד עצמי.  אנו עייפים ושחוקים בין העבודה למשפחה, וחושבים חשיבה קצרת מועד. חלקינו מתעוררים בשלב מסוים ומעמידים סדר עדיפויות חדש שבו לניהול ההון האישי יש מקום חשוב. זוהי חשיבה לטווח ארוך.

 

אין לראות בכתוב לעיל המלצה לביצוע פעולות השקעה. לפני כל השקעה, יש לבצע בדיקה מושכלת והתאמה אישית לצרכיך.